Diving @ Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mark Hilbolling - WaarBenJij.nu Diving @ Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mark Hilbolling - WaarBenJij.nu

Diving @ Great Barrier Reef

Door: Mark Hilbolling

Blijf op de hoogte en volg Mark

08 Oktober 2008 | Australië, Cairns

Jeah Jeah,

Ik ben net weer een paar uurtjes aan de vaste wal. De afgelopen 6 dagen heb ik doorgebracht op the great barrier reef.

De eerste dag op de boot werden we gelijk goed onder handen genomen, we hadden onze tas nog niet weggezet of we werden het water ingegooid om maar eens lekker 200 meter te zwemmen en daarna 10 min te watertrappelen, maar dat was niet zo erg, want zoals velen van jullie weten ben ik in zeer goeie conditie :D na het watertrappelen moesten we onze wetsuits aantrekken en met een BC op de rug het deipe kolle wotter in. De eerte duik was echt super vet, gewoon een beetje rondzwemmen en coole dingen bekijken zoals een true clownfish (bij velen bekend als nemo)en een lion fish (www.google.com/zoekzelfmaar) na de eerste duik kregen we een boek in handen gedrukt en ga maar leren jongens want over 2 dagen heb je een toets. Gelukkig hadden we 1 nederlands boek dus het leren ging wel makkelijk, na 1.5 uur leren werden we onderbroken. 'He guys get in your gear, we're going in!' de tweede duik was meer skilltraining. Hierbij moesten we onze mask's afdoen en weer opzetten, onze regulators uit en met een speciale (onzinnige) move weer opzoeken, zo moesten we nog wat dingen doen die je in geval van nood moet doen.. allemaal niet echt van toepassing omdat je echt heel erg rare dingen moet doen om in zo'n situatie te komen. In de 3 duiken daarna hebben we al deze dingen verder uitgewerkt en eigen gemaakt. tevens hebben we wat coole vissen gezien waarvan ik de namen niet weet.. De volgende dag werd de wekker op 5.45 gezet
voor het ontbijt. Helaas ging het ontbijt eerst niet door en gingen we eerst het water in voor een duik, wat veel beter is dan ontbijt. Dit was echt een zeer vette duik, we zagen onze eerste White Tip Reef Shark van circa 1,5m, echt super vet, de haai lag een beetje te chillen op de bodem en we konden tot ongeveer 1,5 meter afstand komen, dus ook gelijk goed dichtbij. Toen de haai ons doorkreeg zwom hij rustig weg. Zoals velen denken dat haaien echte mensen killers zijn, zijn haaien banger voor mensen dan andersom. Na de duik zijn we weer de boeken in gedoken en zo is de dag gevorderd door te leren en te duiken. De derde dag was de grote dag, het examen zou afgenomen worden en we moesten in een paar duiken laten zien wat we allemaal konden. De duiken waren niet zo moeilijk en we hebben meer tijd achter een stingaray en een white tip aan gezeten dan echt de oefeningen te doen. Deze avond hebben we het examen gekregen, goed voorberreid gingen we ervoor zitten en gelukkig meerkeuze vragen. Na 30 min de vragen ingeleverd en nadat de divemaster een paar vragen had verbeterd waren we geslaagd voor onze SSI open water cursus. Nu we toch de smaak te pakken hadden, hebben we gelijk maar een advanced cursus erachteraan gedaan zodat je tot 30m diep mag duiken. De advanced stelt niet veel voor, je maakt 3 duiken met een opdracht. De eerste was het zoeken van 10 vissen en 7 verschillende soorten koraal. De volgende duik moest je je kunnen navigeren met een kompas en ook dit was 2 vingers in de neus. De laatste duik van de cursus was een diepe duik naar 25 meter. Als je zo'n duk maakt moet je op de weg naar boven op 5 mtr een tussenstop maken anders is de kans dat je gehandicapt of dood gaat immens groot. Aangezien de mensen die je het duiken leren vaker van deze dingen doen, hadden ze een xtra tank op 5 mtr gehangen. Gelukkig voor mijn want ik had nog maar 30 bar over toen ik op dat punt aankwam en zou het anders niet halen (pap, mam ik leef nog en ben ook nog 100%) Na deze duik was ik ook nog eens geslaagd voor mijn advanced. Het lijkt HT wel ;)

Eindelijk mochten we met zn 2en een duik maken. Die duik ging gelijk ook helemaal goed, afgezien van het feit dat we de uitgeplande route nooit gehaald hebben en aan de verkeerde kant van de boot boven kwamen, was het een super duik. Lekker chill met zn 2en een beetje rond zwemmen. Op deze duik hebben we een schildpad zien zwemmen en vlak voordat we naar boven wouden zwemmen zag ik een bigg ass Eagle Ray (www.google.com/moetjeechtopzoeken) van ongeveer 2 mtr breed op ons af zwemmen en ongeveer 10 mtr voor ons maakte hij een bocht naar rechts. Deze nacht hebben we ook nog gedoken, dat was ook wel vet, alleen zie je veel minder, maar wel andere vissen die de hele tijd om je heel blijven zwemmen.

Voor de laatste duiken die we gemaakt hebben moesten we wel werken. Elke ochtend ontbijtafels klaarzetten, kamers verschonen, de afwas doen, helpen in de keuken (boontjes doppen, borden opscheppen) was vouwen, badkamer schoonmaken. Juist allemaal van die klusjes die mijn lieve moeder altijd voor mijn gedaan heeft en ik altijd tegen haar heb gezegd dat ik het niet kon. Tevens was een grote taak voor mij om onze zeer chagerijnig ongestelde bazin te irriteren, dat is me aardig gelukt.

Zo nu 1 uur later heb ik het verhaal af en ben ik nodig toe aan wat slaap. Vanuit het met zonovergoten Australie zeg ik


Gegroet

  • 07 Oktober 2008 - 16:19

    Wim:

    lammert lammert... k heb t even gegoogeled.. das zeker loaggn.. ed en arnoud en de Eagle Ray.. haha.. vette shit man.. vanuit het crappy nederland: Mazzel

  • 07 Oktober 2008 - 16:36

    Fam. Martens:

    Hè, hè, eindeijk weer een bericht. We wisten dat je een aantal dagen niet in de gelegenheid zou zijn om te schrijven, maar nieuwsgierig als we zijn keken we toch elke dag op je site.
    SUPER SUPER SUPER. Duiken moet toch echt wel een geweldige ervaring zijn. Hopelijk heb je er foto's van.
    Enne, voor als je ooit eens terug komt: misschien kan je bij Elyne in Groningen aan de slag als hoofd van de huishouding.

    Mark, heel veel liefs vanaf de Gasselterweg. En tot later.


  • 07 Oktober 2008 - 16:40

    Stephan:

    joo knaak

    weet je hoe master, nu je ze hebt zien zwemmen moet je ze nog maar even vangen die sharks! die missie had je toch ook nog op je lijstje staan!

    Groeten trug uit het rottende Gieten.

    Laterr!

  • 07 Oktober 2008 - 17:45

    De Buunerbeer'n:

    Weer een teken van leven uit verwegistan, en wat super joh, wat je hebt gedaan. Weer een hele ervaring rijker, en je kunt nu zelf je bed opmaken :-)

  • 07 Oktober 2008 - 19:52

    Asserstraat 38:

    hoi Mark, als je zo door gaat is de missie geslaagd. Huishoudelijk hulp wordt overal gevraagd. Mark, we zijn trots op je en zijn blij dat je zo vreselijk veel geniet daar in het verre Australië. pap en mam

  • 07 Oktober 2008 - 22:08

    Eeuwe:

    Die duikcurcus was echt wel HT verantwoord.. Veel dingen doen waarvan je geen idee hebt waar het op slaat en ook nooit nodig hebt... Maar vergeet niet; HT daar leer je zelfs duiken mee!!!!

    Trouwens Louieeee is met die kale kop van hem echt strak verantwoord!!! :D

    Ohja heb je dat verhaal al gehoord van kapitein Orthega??? Het schijnt dat er wezentjes (snorkels genaamd) daar bij dat great barrier reef leven!!!
    Echt woaarrr hoarr, heb ik op de tuluuuvisie zien!!

  • 08 Oktober 2008 - 01:07

    Mark:

    natuurlijk zijn er weer een aantal foto's op mijnalbums te vinden. We hebben alleen geen onderwaterfoto's, omdat ze op de boot alleen maar van die super crappy fototoestellen en dat zou zonde zijn van je roebels om daar geld in te steken. Waarschijnlijk ga k nog wel een keer duiken en dan fix ik een didgitale onderwatercamera.

    Gegroet

  • 08 Oktober 2008 - 08:46

    Elly Koerts:

    Hey Mark en Laurens,
    Volg nog steeds af en toe jullie berichten. Ben nog steeds jaloers op je activiteiten etc.
    Competentie diven is toch wel wat beter dan kostencalculaties nietwaar?
    Veel plezier verder. Ben wel blij dat je verslagen schrijft. Dat ben je dan toch maar weer mooi gewend bij ons.
    Nu profiteer ik er zelf van door jullie stukkies.
    Groet,
    Elly

  • 14 Oktober 2008 - 12:06

    Mans:

    Das lekker werken en genieten zeg. Ik zie jullie zo voor me. Rug op het dek nadat je net je klusjes hebt gedaan. Je verhaal over het onderwaterleven laat me wee helemaal terug gaan naar Aussieland. Als je nog een duik maakt doe dan de groeten aan NEMO. En nu nog even op bezoek gaan bij de Big Wrasse.
    Als je je helemaal Bounty wilt voelen vlieg dan naar Lady Elliot Island en vaar rond de Whitsundays.

    Niet overslaan en lekker links broesen met je Spacewagon.
    Kamperen is overigens onwijs goedkoop

    Mans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Juni 2009

On the road again

01 Mei 2009

an die arbeit

08 April 2009

Spiffing

04 Maart 2009

tja dan maar weer Sydney

18 Februari 2009

Barre tijden
Mark

Actief sinds 14 Aug. 2008
Verslag gelezen: 73
Totaal aantal bezoekers 41850

Voorgaande reizen:

16 September 2008 - 16 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: